torsdag den 27. juni 2013

Lillejul og vaniljekranse

I tirsdags var det lillejul med kun et halvt år til juleaften (og kun 4 måneder til samtlige supermarkeder og stormagasiner ihærdigt forsøger at tæppebombe os med nisser i polystyren, glimmer, gaver og fed mad.. Tænk lige over det.. 4 måneder, og sommeren er ikke engang gået rigtigt i gang endnu..) og det skal da fejres. Og hvordan kan det gøres bedre end med en portion vaniljekranse efter bedstemors opskrift. Har i flere år forsøgt at bage dem, men det har været uden held, de smagte ligesom aldrig helt rigtigt. Indtil sidste år! Der lykkedes det. Måske skal det lige tilføjes, at jeg øffede til min mor over, at de ikke smagte som de skulle, hvorefter hun sagde "nårhh nej, du skal ikke følge den opskrift jeg har givet dig, der skal flere mandler i og ekstra vanilje"... Jo jo!! Som sagt så gjort, og det er og bliver verdens bedste vaniljekranse. Jeg har bagt dem sammen med Trunten, vi skal overraske morfar med dem i morgen. 
Tænkte over det, da vi kørte dem gennem kødhakkeren, hun er 4. genereration der hygger med den opskrift, måske endda mere, for jeg ved jo ikke, om min bedstemor (som var min oldemor) har den fra sin mor. Der er nu noget hyggeligt og nostalgisk over det synes jeg. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar