fredag den 7. marts 2014

De beste fastelavnsboller

Og ja jeg ved godt, at alle vil hævde, at de har den bedste opskrift på fastelavnsboller, men de her altså... Uhmmm de er bare så gode. Jeg er ikke så vild med kagecreme sådan generelt, jeg kan godt spise det, men det står altså ikke øverst på listen over ting jeg er helt vild med. Derfor elsker jeg de her fastelavnsboller, for de er nemlig fyldt med marcipan, som til gengæld står ret højt på min liste over ting, der kan mit mundvand til at løbe.



Opskriften er fra TV2 for et par år siden, og nu er det 3. år i træk, at jeg bager dem.

Dej:
375 g smør
25 g sukker
500 g hvedemel
1,25 dl sødmælk
2 æg
50 g gær
10 g kardemomme

Fyld:
125 g smør
125 g marcipan
125 g sukker

Glasur:
350 g flormelis
20 g kakao
0,5 dl varmt vand

Æg til pensling og hasselnødder til pynt.

Gær og sukker opløses i mælken. Smør, æg, kardemomme og hvedemel blandes i, ælt i ca. 5 minutter.  Stil i køleskabet i ca. 20 minutter.

Bland marcipan, sukker og smør til fyldet.
Rul dejen ud til ca. 0,4 mm tykkelse og skær firkanter på ca. 10 x 10 cm. Fordel fyldet på firkanterne og luk bollerne mod midten, sørg for, at de er helt lukkede ellers flyder fyldet ud under bagningen. Stil bollerne med samlingen nedad mod pladen og lad hæve i ca. 1, 5 time.

Pensl bollerne med æg og bag ved 220 grader i ca. 8-10 minutter.

Pynt med glasur og hasselnødder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar