søndag den 21. april 2013

Forårskage

Min skønne veninden Christine har faktisk fødselsdag i dag, og hun ville gerne have en forårskage, så jeg har brugt en del af fredagen og lørdagen på at bage og hygge. Jeg startede med at lave 41 (for det var alderen på fødselaren) af de her:

Der er lavet af helt almindelig glasur bestående af flormelis og pasteuriserede æggehvider og lidt farve. Jeg lavede dem om natten og tænkte, at så var de klar til næste formiddag. Det var de sådan set også, men dagens tip fra en nybegynder er så, at man ikke skal lave dem på madpapir eller også så skal man ikke lave dem i så god tid.. Jeg ved ikke helt hvad der var afgørende, men i hvert fald, så kunne jeg på ingen måde få dem af papiret lørdag formiddag, da jeg stod og skulle bruge dem!!!
Heldigvis havde jeg gemt resten af glasuren i køleskabet og kunne så lave nogle nye, men 41 blev det så ikke til!
Jeg havde tjekket på Youtube, hvordan man laver dem, men så skulle man selvfølgelig (som altid) bruge en eller anden dims, som kan købe til total overpris i en kageudstyrsbutik. Her var tale om en pind med en plade på med en "måleskive", som man både kunne dreje blomsten mens man laver den og sørge for, at alle bladene blev ens. Nå men sådan en havde jeg altså ikke klokken 02.00 fredag nat, og hvad gør man så? Ja så laver man en selv.
Til det skal man bruge følgende: Pap, tusch, elefantsnot og så sådan en her:


Den er lånt i puttens playmobilsamling, og papegøjerne er bare lir, for dem skal man ikke bruge. Jeg pillede papegøjerne af, tegnede en blomsterskabelon (se film under ovenstående link) på et rundt stykke pap og satte så pappet fast på undersiden af papegøjestativet med en klat elefantsnot, et voila en "blomstermåledrejetingest" til 0,- kroner.


Beklager billedkvaliteten, men det var nat, arbejder på en eller anden måde altid bedst om natten (og under pres, med de to ting hæger unægtelig også sammen på en eller anden måde, klokken er nu næsten midnat, og jeg skal op om 5 timer, men ikke om jeg er træt, næhh nej, men i eftermiddags...).

Nå men fordi de hulens blomster nægtede at forlade madpapiret, så kom kagen til at se lidt anderledes ud end planlagt. Ville egentlig have dækket toppen med glasur sprøjtet ud som græs og så helt dækket med blomster, men nu blev det så til noget græs af fondant i stedet. Er ok tilfreds med resultatet, men måske blev den lidt for tuttenuttet...
Det er hjemmebagte lagkagebunde, hvid chokolademousse og hindbær/bærsymfonimousse.








Nu vi lige er ved kager og glasur, så må jeg altså lige vise det her sæt, som jeg fik af en af bedsteveninderne for et par år siden. Det er simpelthen så lækkert, og det kommer altid frem, når jeg skal lave noget med glasur, nærmest selv på kanelsnegle.




Se lige den æske, er den ikke bare skøn. Og sprøjten, den er super til præcisionsarbejde. Der mangler en tyl, men det er bare fordi den ligger i opvaskemaskinen i skrivende stund. Det er sådan et sæt, som jeg bare ved vil følge mig resten af livet. Elsker det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar